A- A A+

Algemene tips voor een correcte conditietraining van je paard

Date: 02/01/2014

Er zijn 3 belangrijke principes:

Principe van aanpassing
Principe van progressieve belasting
Principe van voldoende rust en herstel

1)      Principe van aanpassing

Een paardenlichaam gaat zich (zoals een mensenlichaam) enkel aanpassen aan een regelmatige training. De oefeningen moeten dus met een juiste regelmaat herhaald worden. Hierbij moet aandacht besteed worden aan de intensiteit (hoe hard), de duur (hoe lang) en de frequentie (hoe dikwijls).

2)      Principe van progressieve belasting

Wanneer je begint met een nieuwe oefening, moet je dit stapsgewijs aanpakken. Eerst gemakkelijke oefeningen en dan geleidelijk overgaan naar zwaardere oefeningen.  Wanneer je een oefening voor de eerste keer doet, hou het dan kort. Ook het aantal oefeningen dat je doet, moet je geleidelijk opbouwen. Geef het paard steeds de tijd om zich aan te passen aan een oefening, alvorens over te gaan naar een volgende oefening.

3)      Principe van voldoende rust en herstel

Spierweefsel heeft tijd nodig om zich te kunnen herstellen. Las dus regelmatig een rustdag in. Met een rustdag bedoel ik niet dat het paard een hele dag op stal moeten blijven staan. Dit is nooit goed voor een paard, tenzij het om bepaalde medische redenen is aangeraden. Een rustdag is een dag met lichte arbeid of een dag met voldoende beweging op de weide. Doe ook niet dagen achter elkaar dezelfde oefeningen, maar wissel regelmatig af.

Beschadiging van het spierweefsel gaat zich altijd voordoen. De hoeveelheid hiervan hangt af van de intensiteit (hoe hard) waarmee je traint en de duur (hoe lang) van de training. De mogelijkheid tot herstel hangt dan weer af van de frequentie (hoe dikwijls).

LAAT HET PAARD NIET TE DIWIJLS TE HARD WERKEN EN GEEF HET PAARD TIJD OM TE HERSTELLEN.

Problemen zullen dus verschijnen bij overmatig harde training (intensiteit, duur of frequentie) en een inadequaat herstel tussen het werk. Om blessures te vermijden kun je dus best afwisseling geven in je trainingsoefeningen (opeenvolgende dagen), dagen met lichte arbeid inlassen en op verschillende soorten bodems rijden (niet altijd in de piste, maar ook eens op andere ondergrond, zoals buitenritten). Dit laatste is niet alleen goed voor de fysieke conditie van je paard, maar ook voor zijn mentale conditie.

Veel succes!

Back to Top